söndag 27 mars 2011

Gasspisar och deras användarvänlighet

Jag har länge talat mycket varmt om gasspisar. Det är snyggt, känns proffsigt och framförallt - det blir varmt otroligt fort. Men ohh, vad läskigt med eld, säger en del. Äsch säger jag då. Det är ingen fara. Har aldrig varit några problem hittills (förutom när Siris svans tog fyr, men det är en annan historia). Om exempelvis en pastagryta kokar över och lågan släcks, stängs gasen av automatiskt. Helsmidigt.

Men igår blev jag plötsligt inte lika säker över användarvänligheten längre. Stod och gjorde köttfärssås och var lite allmänt panikhungrig som man kan vara när man kommer hem från stan en lördagseftermiddag. Stekgrytans handtag blev bara varmare och varmare eftersom jag brassade på nåt alldeles makalöst. Eld, eld, mera eld! Här ska stekas kött! Och då hände det. Min grytvante började brinna. Stackars lilla vante, dumma lilla spis.

R. I. P. grytvanten min.


















1 kommentar:

Carolina sa...

Eve sa i torsdags att man inte ska ha handen i sådana om just sådant händer så sitter handen ju fast...akta dig! puss