onsdag 13 april 2011

Finnes i bokhyllan - nummer ett

Den här boken kan jag verkligen rekommendera! Om jag skulle göra en sån där lista, typ "999 saker du måste göra innan du dör" eller "1000 filmer du måste se" skulle Utvandrarna garanterat komma med i min "100 böcker du måste läsa". Den skulle nog till och med kunna komma med i "Tio böcker du måste läsa". För så bra är den. Jag tänker inte recensera den eller nåt, det räcker med att säga att det är en svensk klassiker som tillhör vårt kulturarv.

Tror att jag var omkring 15 år när jag läste den. Och det var precis det här exemplaret jag höll i mina händer när historien om Karl-Oskar och Kristina spelades upp för mitt inre. Boken var sliten redan då och jag minns att det var lite jobbigt när jag började närma mig mitten, eftersom den höll på att dela sig där.

Efter att ha läst Utvandrarna blev jag riktig fascinerad av Moberg. Jag gjorde till och med en resa i hans fotspår där jag spanade in var han var född och andra platser som finns med i boken. Mitt specialarbete i nian handlade om emigrationen och på sommarlovet innan gymnasiet åkte jag och mamma och pappa till svenskbygderna i USA. Kalla mig gärna nörd, det skulle bara glädja mig.

Ett välläst exemplar.

Kaffefläck?

Nästa gång den blir läst kanske den faller isär...













Stackars lilla bok!

Kan inte annat än å hålla med.

2 kommentarer:

Magnus bror din sa...

Jag kan bara hålla med! Har man inte läst den serien så har man missat mycket!

Rolle sa...

Du har generna från din farmors mormor i dig. Hon fick 11 barn men bara 5 överlevde. Alla tre hennes söner emigrerade till Amerika i mycket unga år. Hon fick emellertid inte uppleva det eftersom hon dog i barnsäng redan 1895. Den yngste sonen var då bara 5 år gammal och den äldste sådär 10-12. Jag förstår ditt intresse för Moberg till fullo och delar det till 100 %.