fredag 6 maj 2011

Eric Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaade

Tycker att det är intressant att följa utvecklingen av folks uttal av Eric Saades efternamn. När han "slog igenom" förra året hörde jag inget annat uttal än Sade, det lät alltså som om det stavades med ett a. Som jag själv skulle utgå ifrån att det uttalades.

Men nu envisas alla med att säga Sa-ade, eller typ Saaaaaaaaaaade. Det blir ett alldeles för långt a, folk kan inte kontrollera sig och istället låter det som om de har hakat upp sig! Otroligt irriterande om ni frågar mig.

Beslöt mig för att googla detta. Måste få klarhet i frågan. Vad är tanken? A eller AAAAAAAAAAAAAAAA? Följande gick att läsa på expressen.se:
"Stjärnan var mycket glad åt förstaplatsen i tävlingen.
- Jag kommer inte gå och lägga mig ikväll, sa Eric Saade som också berättade hur hans namn ska uttalas.
- Det stavas med två a och ska uttalas med två a."

Expressen känns i detta fall som en mycket pålitlig källa och hädanefter kommer även jag att vara en sådan människa som säger Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaade. För vad är egentligen skillnaden mellan ett och två a? Det ÄR svårt att säga två a. Prova själva. Saade. Saade. Saade. Saaaaaaaaaaaaaaaaaaade. Oundvikligt att inte haka upp sig på denna extra bokstav.

Ja ja. Tjingeling!

6 kommentarer:

Mia sa...

Jag skulle tänka till ett.kommatecken...
Sa, ade.
Men sjukt irrit är det..son-namn is the shit!!

Magnus bror din sa...

Jag har hört honom säga det själv. Det är inte speciellt svårt. Det stavas med två A och uttalas så. Lite skånska A dessutom. (Typ samma "A" som man säger i Samsung) Sa-ade.

Ring mig om ni vill höra det uttalas.

Mia sa...

uttalar man Samsung med två a? det har jag helt missat! kanske vore idé att lägga upp med ett ljudspår här på bloggen!

Lilly sa...

Samsung med två a känns definitivt som nåt jag skulle vilja höra live för att kunna tro på!

Magnus bror din sa...

Om man tror att samsung uttalas med två "A" för att man läste min text ovan så är man nog ovanligt korkad. Men jag hoppas ni skojar om det bara... annars är jag orolig. Samma "A" som i Samsung... Dvs kort "A". Lite skånsk som sagt...
Sa(masung)ade! Fattar ni nu?

Lilly sa...

Nja... Typ? Synd att man inte är skåning...