torsdag 19 januari 2012

Att analysera en semla

Varje år tycks jag glömma hur otroligt gott det är med semlor. Det är ju för sjutton helt fantastiskt! Kanske bottnar min fascination för dessa bakverk i mitt stora intresse för Ture Sventon som jag har haft genom hela uppväxten, vad vet jag? Hur som helst tänkte jag nu berätta för er hur en perfekt semla ska vara.

Bulle
Hemmagjord, självklart. Bagerigjord funkar också. Det viktigaste är att bullen känns tung och inte full med luft. Det ska vara kardemumma i men inte för stora bitar så att det knastrar mellan tänderna. Malen! Locket får gärna vara skuret i en trekant, det är fint, och det ska vara gott om florsocker på toppen så att man känner smaken av det. Bullen måste även vara urgröpt, fyllningen får absolut inte ligga ovanpå, det är knasigt när den gör det.

Fyllning
Här är det mandelmassa som gäller. Gör du den hemma, går det bra att blanda ut den med lite grädde så att den får en något lösare konsistens. Det är inte gott om det bara blir som en tjock klump med hård mandelmassa från Ica. Dessutom får det under inga omständigheter vara för mycket bittermandel i, eftersom det kan vara något utav det vidrigaste som finns. Rinnig mandelmassa med bittermandelssmak á la två-för-24.90-semlor-i-vit-pappkartong går bort!

Grädde
Grädden ska vara ren, det vill säga inte utblandad med vare sig mandelmassa eller brödsmulor. Det är fint om den är spritsad men om detta görs med sprutgrädde, tar jag hellre vanlig ospritsad. Semlan måste vara så pass färsk att grädden inte har fått den där lilla hinnan som så lätt bildas efter en stund i kylskåp.

Så där ja! Den pefekta semlan enligt Lilly.

5 kommentarer:

Rolle sa...

Ja du Lilly då gillar du inte mina förstår jag. Jag blandar ALLTID in degsmulorna som jag gröper ur bullarna. Lärde mig hemifrån att man absolut inte fick kasta mat.

Lilly sa...

Man kan väl äta smulorna i bare? Det gjorde vi igår!

Mamma sa...

Den semla du beskriver är också min absoluta favorit! Jag gillar inte smulor i grädden......farmors idè...

Mia sa...

Jag kör alltid lite av smulorna i mandelmassan..ihop med lite grädde så det blir "lagom" konsistens!

Jag tycker dock inte om trekantiga lock..runda ska det va!
Får nog bli bak till helgen!

Lilly sa...

Jag körde ner lite smulor i mandelmassan ikväll faktiskt. Men risken är att smaken försvinner för mycket om man gör så!

Trekantiga lock känns lite mer exklusivt tycker jag men det är sällan jag gör det på mina semlor hemma.