måndag 28 februari 2011

Småländsk kebab - en gåta

Igår fick jag äntligen äta en äkta småländsk kebabpizza och förkylningen känns redan bättre. Det är nåt magiskt med den här kebaben. Och den finns bara i Småland. I övriga Sverige finns bara så kallad tras-kebab, små fyrkantiga mattor som är totalt smaklösa och har världens mest läskiga, lite gummiaktiga konsistens. Men här, här är kebaben skivad i ordentliga, avlånga bitar och smaken går inte att jämföra med tras-kebabens. Dessutom spelar såsen i Småland i en helt annan liga. Den har smak. Den är fyllig. Till tras-kebaben serveras alltid en alldeles för stark sås helt utan kärlek.

Men något jag undrar är om den här kebaben finns i hela Småland? Jag har nog bara testat den i Jönköpings län, vilket gör att det känns lite orättvist att kalla den för Smålandskebab. Egentligen kanske den borde heta Jönköpingskebab?

Snälla, hjälp mig med detta! Finns det äkta kebab i hela Småland? Och kom nu inte och säg att den finns i Eskilstuna eller nån annan o-småländsk stad, för det vet jag med bestämdhet att så inte är fallet.

4 kommentarer:

HILDA sa...

jag säger bara: Länge leve Nässjöpizzan!

http://www.facebook.com/group.php?gid=4252053271

Magnus bror din sa...

Den vidrigaste kebabtallriken i världshistorien smakade jag just i Nässjö. På pizzeria Cactus! Slängde hälften. Du hade hatat den Magda! Åt en fin kebabpizza med min bror förra veckan. @ anrika Akropolis i Värnamo.

Anonym sa...

Klart överskattat med Smålandskebab, precis som Solsidan är överskattat. Sjuklig hysteri kring båda, med betoning på sjuklig.

AmandaÖ sa...

ååå jag saknar Habo/Jönköpings kebab!!!