söndag 13 februari 2011

När alla vännerna gått hem

Ikväll har vi haft middagsgäster. Jag brukar bete mig på ett visst sätt när vi har haft gäster. De första minuterna efter att de har gått hem och man har stängt dörren om sig, är alltid lika tråkiga. Plötsligt blir allt så tomt. Och tyst. Så står man där i sin ensamhet och tänker "jaha, vad händer nu då?".

Vet ni vad jag älskar att göra då? Röja. Diska, plocka iordning och röja. Det är en perfekt sysselsättning när den där tomhetskänslan och rastlösheten slår in. Man går där och visslar, sätter på diskmaskinen, torkar bordet och sätter i nya värmeljus där alla gamla har brunnit ur. Man myser. Sen kan man i lugn och ro, utan disk och stök, inleda en toppenmorgon dagen därpå.

Nu är jag precis klar med mitt röj. Ska slänga mig i soffan och njuta av vårt fina, nyröjda hem. Och tomhetskänslan är som bortblåst.

Inga kommentarer: