onsdag 30 november 2011

Föräldrautbildad

Efter två dagars kurs, är jag nu officiellt redo att bli förälder. Känns ju tryggt. Några saker vi har pratat om under föräldrautbildningen är följande: Det så kallade pilsnergreppet, amningskuddar och dess onödighet, färgen på bebisars bajs (här fick vi även se bilder, jajemen), bebisens väg ut ur bäckenet tydligt illustrerat med docka och låtsasskelett, kursledarens fascination över livets träd (moderkakan), funderingar/förväntningar/farhågor. Lite av varje helt enkelt. Dessutom fick vi vara med om en vattenavgång på riktigt. Jodå. Mitt under kursen räcker en av deltagarna kring bordet plötsligt upp handen och säger "ursäkta men jag tror att mitt vatten precis gick". Denna upplevelse i kombination med dockor och stickade navelsträngar, bidrog till att hela föräldrautbildningen mest kändes som en film. Mycket långt från verkligheten med andra ord.

3 kommentarer:

R-M sa...

Oslagbart!!
Den mamman måste väl föda för tidigt?
Hoppas det gick bra för henne.

Lilly sa...

Ja, det var lite komiskt! Hon skulle haft 22/12 tror jag, så lite tidigt var det.

Cammen sa...

Jösses, jag har missat detta inlägg! Att vattnet gick mitt under kursen alltså?! Hur stor är chansen liksom.