onsdag 8 juni 2011

Studenttider = håll dig borta från city

Gjorde misstaget att åka in till stan i eftermiddags. Hade lyckats förtränga att det är studenttider. Gode tid... Det sprutades öl, spelades hög musik och det värsta av allt: blåstes i hundratals visselpipor. What's up with visselpipor liksom? Titta på miiiiiiiiig! För jag har tagit studeeeeeenteeeeeeen!

Det där med att spruta öl och annan alkoholhaltig dryck förstår jag inte heller vitsen med. Undrar om den trenden har kommit till Värnamo än? Tydligen är det så att alla måste byta om innan de hoppar upp i lastbilen, för att inte deras studentkläder ska bli förstörda av allt sprutande. Känns lite som fenomenet vaskning, fast en budgetvariant. Man köper några burkar öl och visar sedan att man har pengar nog att spruta ut den istället för att dricka. Eller jag vet inte.

Sen funderade jag på en annan sak. Det måste vara väldigt märkligt att åka runt på studentflak, och i synnerhet i öppna bilar där man sitter ensam, i en så här stor stad. I Värnamo är det liksom en gata som gäller och där måste man minsann vara i tid som åskådare om man vill spana in allas vita mössor. Studenten är en mycket populär högtid som man inte vill missa, i synnerhet inte studentbalen. Men här finns ju hur många gator som helst att välja mellan. Det är inte direkt så att det flockas folk runtomkring för att vinka och gratta. De flesta "åskådarna" här är mest irriterande på alla visselpipor och gör allt för att undvika ölstänk, som jag. Antagligen måste studenterna ringa till sina anhöriga och berätta exakt var de kommer att åka, för att försäkra sig om att i alla fall få en vink. Stackarna.

Jag är så glad att jag inte är nitton längre! Ha det så himla bra alla studenter där ute. Blås lite mer visselpipa nu vettja.

1 kommentar:

Mia sa...

Jag tror så här...ölsprutandet kommer aldrig komma till Värnamo, en Värnamobo hade aldrig sprutat ut dyrbarheterna.. Jag hade nog i så fall druckit upp och fyllt med vatten och sprutat ut..fast såklart..det bubblar ju inte så mycket. Kanske kan man fylla på vattnet med sånna där spritt-godisar som man åt när man var liten..som poppade i munnen..fast såklart..det vill man ju inte heller slösa bort..hellre äta..
Vilket dilemma att vara smålänning och fortfarande ball student!