tisdag 14 juni 2011

Den bästa tårtan!

Nu ska jag berätta för er om min och Pettsons bröllopstårta. Det var nämligen så här att vi fick träffa en konditor några veckor innan vårt bröllop, för att diskutera vad vi ville ha för något smarrigt till kaffet. Varken Pettson eller jag är några riktiga tårtmänniskor och något av det äckligaste som finns är tårtor med torra sockerkaksbottnar och sötsliskig sylt. Det enda vi visste att vi ville ha på vår bröllopstårta var marsipan, för det är däremot något av det godaste vi vet. Konditorn blev nog lite ställd av våra krav. Ingen sockerkaksbotten? Men ändå marsipan? Ingen prinsesstårta alltså? Hmm...

Efter lite diskussion kom vi fram till något som lät helt perfekt i våra öron: browniebotten, chokladmousse och hallonpannacotta täckt med vit marsipan och rosa rosor. När vi äntligen fick sätta tänderna i den på bröllopsdagen, kunde den inte ha blivit bättre. Den var HIMMELSK! Jag vet att jag är något partisk, det var ju trots allt vår bröllopstårta, men faktum är att det var flera som sa att den var bland de godaste tårtor de ätit. Kombinationen av de syrliga hallonen, den mustiga chokladen och den söta marsipanen var helt enkelt ett vinnande koncept.

Enligt en gammal tradition ska brudparet spara den översta lilla tårtan och äta den ett år senare på första bröllopsdagen. Det gick tyvärr inte, eftersom den inte hade varit så god att ta fram ur frysen efter ett år. Så vi åt av den på bröllopet istället.

Men jag var inte beredd att ge upp tanken på att få äta av denna magiska tårta igen. Så nu inför vårt pappersbröllop ringde jag till konditorn och frågade om hon kunde göra en liten kopia av vår bröllpstårta. Och det kunde hon! Pettson blev glatt överraskad och vi har nu njutit av bröllopstårta i dagarna tre. Oh my God vad gott.

Originalet! (Foto: grahnat.se)

Pappersbröllopsvarianten!

Mums!

3 kommentarer:

Rolle sa...

Helt otrooooligt!!!!

Fred sa...

Håller med! Bäst hittills..

Chali sa...

Johan & Kristina hade exakt samma tårta som er i lördags på deras bröllop. Den är sjuuuukt god:)