torsdag 24 oktober 2013

Rått-van

Hamnade i en diskussion om möss med ett gäng människor för ett tag sedan. En av dem berättade hur hon hade fått in en mus i sitt kök och vad hon hade fått göra för att bli av med den. Alla förfasades över detta och berättelsen övergick snart i en diskussion om de gigantiska jätteråttorna som har skådats på flera ställen, bland annat här i Stockholm.

Fastän jag också såklart tyckte att det var obehagligt med musen i köket, märkte jag en markant skillnad mellan min reaktion och de andras. De var liksom chockade och lite förvånade över musen. Som om det var ovanligt eller jättekonstigt med en mus i köket.

Då kom jag på det. Till skillnad från dem är jag en riktig lantis. Möss i köket tillhör liksom min uppväxt. Det är typ lika normalt som smör på mackan eller örngott på kudden. Möss i köket? Ja, det har vi haft varje vinter. Tyvärr var vår katt inte ett dugg intresserad av dem så pappa fick ladda råttfällan gång på gång.

Fast det kanske är slut på det nu, för mams och paps har precis inhandlat två rått-störar-mackapärer som utsöndrar ett högt ljud. Dessa ska tydligen få dem att fly fältet. Det verkar onekligen som om de fungerar, för igårkväll när vi satt och kollade på tv hörde vi hur de sprang som tokiga i väggarna. Och det var ingen som höjde på ögonbrynen då inte. Det var bara helt normalt.

Inga kommentarer: