måndag 30 september 2013

Lilleman

På hemkunskapen i högstadiet använde vi ofta den här kniven ni kan se på bilden nedan. Min lärare kallade den för lilleman. Varje hem borde ha en lilleman, han är bra till det mesta. Som smörkniv, slickepott, smörgåsdelare, pizzaskärare, bakningshjälpare... Listan kan göras lång.

Nu undrar jag bara om namnet lilleman är något som min lärare hade hittat på eller om det är ett vedertaget uttryck? Vissa kanske skulle kalla den för smörkniv men jag känner att det inte vore helt rättvist med tanke på dess många användningsområden. Lilleman är lilleman helt enkelt.


3 kommentarer:

Mia sa...

Lilleman säger jag också! Fantastisk pryl! Men mitt nästa inköp får nog bli en din "breda ut"-spatel. Lillemannen är lite kort för det!

Lilly sa...

Kan kanske bero på att vi gick på samma högstadie... :)

Mia sa...

Majsan!!