tisdag 13 september 2011

Mjölk och kakor

Nu ska jag göra något jag aldrig tidigare har gjort i bloggen. Jag ska publicera ett recept. Och det är inte mitt eget, ska jag passa på att påpeka redan nu. Nej, det är ingen mindre än Leilas. De här kakorna kanske inte ser så mycket ut för världen. Men oj oj oj. De är sega som kola och fantastiskt smakrika. Ingefära och smör is the shit. Kände mig helt enkelt tvungen att dela med mig av receptet.

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

Gör en deg på sedvanligt sätt. Rulla ut till två längder, platta till och räffla med en gaffel. Grädda i 175 grader i 12-15 minuter. Skär upp kakorna och låt dem svalna på plåten. Ät och njut!

3 kommentarer:

gun sa...

Det ser verkligen inbjudande ut, tur att jag fattas vaniljsocker o bikarbonat, annars hade det blivit bak i kväll. Tack för tipset

Mia sa...

fantastiskt gott. Jag har även lagt i kokos (lite svag för det)

Anonym sa...

Jag såg ett annat recept på sådana här kakor bara härom dagen. Verkar oerhört fina. Jag tänkte att sådana ska jag baka för jag älskar ingefära. Idag har jag dock nöjt mig med att baka prinsessbakelser (vit marsipan) med barnen. De blev fina. Goda vet jag ej...förrän om lördag.

Puss. Sis.