torsdag 8 september 2011

Mina tre arbetskrav

När jag började plugga journalistik ville jag egentligen inte bli skrivande journalist. Istället satte jag upp tre krav för mitt framtida arbete och hoppades att det skulle visa sig längs vägen vilket yrke som passade bäst för mig.

Mina tre arbetskrav:
1. Jag vill jobba med språk.
2. Jag vill ha ett kontorsjobb. Helst ett eget kontor med dator, telefon, anslagstavla med viktiga lappar, en liten besökssoffa och varför inte några trevliga växter i fönstret?
3. Detta jobb ska vara i mediebranschen.

Nu när jag analyserar min arbetssituation, inser jag att alla tre mål är uppnådda. Jag JOBBAR för tusan med språk. Jag HAR ett kontor (som på kvällarna visserligen förvandlas till vardagsrum, men besökssoffan kan nog ingen klaga på). Det ÄR inom mediebranschen.

Det kändes oerhört märkligt när jag insåg detta. Var det så här det skulle bli? Borde jag höja kraven? Eller ska jag bara vara lycklig över att det blev som jag ville? Vilka ska bli mina nästa mål? Vad vill jag, egentligen? Djupa frågor i en annars ganska flamsig blogg. Men yrkeslivet är inget att skoja om! En dryg tredjedel av dygnet ska ändå ägnas åt arbete. Tänk på det, ni som funderar över att byta karriär! Det ska i alla fall jag göra. Ska bara jobba lite först.

Inga kommentarer: