tisdag 19 mars 2013

Survival kit á la Lilly

Jag har några saker som är livsviktiga för mig på nätterna: nässpray, öronproppar och ögonbindel. Detta är mitt så kallade survival kit som är placerat på en hylla över sängen. Det är långt ifrån varje natt jag använder det, men att veta att grejerna finns där är lugnande. Jag vet exakt var nässprayet står, så att jag kan ta lite om jag känner att näsan krånglar. Skulle nog kunna göra det i sömnen om det vore så. Jag menar, hur irriterande är det inte att behöva ligga och försöka sova med öppen mun?

Öronpropparna och ögonbindeln är till för de tidiga timmarna. Om lillen har vaknat och haft sig lite vid femtiden eller nåt och jag har varit uppe och grejat, är det guld värt att stoppa in öronpropparna och slänga på sig ögonbindeln för att på så sätt förhöja njutningen av den sista sovstunden innan morgonen börjar på riktigt. Vi har dessutom aldrig någon värme på i sovrummet, vilket gör att vi nästan fryser tårna av oss om täcket har halkat av. Men det är det värt. För det bästa som finns är att sova i ett mörkt, tyst och svalt rum.

Är övertygad om att min uppväxt på landet, där det alltid är bäckmörkt och knäpptyst på nätterna, har att göra med mitt beroende av mörkret och tystnaden. Vet dock inte riktigt hur nässprayet kom in i bilden?

2 kommentarer:

Rolle sa...

Ja du Lilly, alla våra barn och barn-barn sover som små grisar när dom tillbringar nätterna här på Björkudden. Även vi, mamma och jag har god nattsömn.
Nässprayberoendet har du nog ärvt av mig. Jag sover alltid med öppen mun tyvärr eftersom min näsa täpps igen redan efter några minuter i sängen. Kan inte ta nässpray för ofta, då blöder det.

Anna sa...

Vad skönt att se att man inte är ensam som sover med öronproppar. Själv sover jag jämt med både öronproppar och ögonbindel. Det är så skönt att plugga in propparna djupt i öronen när man går och lägger sig och verkligen höra hur de stänger ute alla störande ljud. Jag sover så mycket bättre och djupare när det här helt tyst och mörkt. Öronproppar och ögonbindel fungerar som sömnmedel för mig. När jag har tagit på mig både och somnar jag direkt. Kan verkligen rekommendera alla att testa. Ibland får jag dock lite ont av öronpropparna. Har du något tips på sköna öronproppar?