torsdag 28 mars 2013

Helt klart det bästa cupcake-receptet

Även om man kanske kan tro det, bakar jag inte cupcakes så himla ofta. Max en gång per år skulle jag tro. När jag väl gör det, använder jag alltid samma recept. Det råkar nämligen vara det allra bästa. Dessa blir absolut inte torra (som cupcakes har en tendens att bli annars tycker jag).

Jag kan dock inte ta åt mig någon ära, eftersom jag tyvärr inte är en sån person som hittar på recept. Just det här har jag kommit över nånstans på internet.

På lillens ettårskalas gjorde jag en katt-variant som ni kan se på bild nedan. Tittade i Leilas bok Hello cupcake för att få inspiration till dekorationerna.

Here you go - the best cupcakes ever:

Chokladcupcakes (17 stycken)

1,25 dl kakao
2 dl hett vatten
115 g rumstempererat smör
2,5 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
0,25 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g hackad mörk choklad

Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop vatten och kakao och låt svalna. Vispa ihop smör och socker krämigt, tillsätt därefter ett ägg i taget under omrörning. Vänd ner kakaoblandningen försiktigt. Blanda vetemjöl, bikarbonat, bakpulver och salt. Vänd ner detta i smeten i omgångar. Hacka den mörka chokladen och blanda i den också. Fyll formar till 1/3 och ställ dem i en muffinsplåt. Grädda i cirka 18 minuter.

För att få dem extra smaskiga kan du fylla dem med nutella eller chokladkräm efter att de har svalnat. Uppe på kan du till exempel ha chokladfrosting, vit chokladfrosting, nutella eller lite vad som helst egentligen.



1 kommentar:

Karin Ö sa...

De var fantastiskt goda!!!