måndag 1 augusti 2011

Vikten av färgen

Idag när jag sprang på stan, råkade jag hamna bredvid ett par som kollade på barnkläder inne på Lindex. Kvinnan var gravid och tydligen var de på jakt efter en pyjamas till den lille i magen.
- Nä, här finns ju INGET neutralt, absolut ingenting.
- Åhhhhhh vad jobbigt det är att inte veta om det blir en kille eller tjej, jag kan ju inte köpa nånting!
Jag sneglade lite försiktigt på plaggen de hade tittat på. Där fanns alla möjliga färger och mönster representerade; blårandiga, med Bamsemönster, vita med morötter... Det verkade bara som om paret tyckte att blått var väldigt opassande för en tjej och rött helt fel för en kille.

Att inte klä sin flickbaby i blått tycker jag är en lika främmande tanke som om jag själv skulle sluta bära blått. Punkt slut.

Inga kommentarer: