tisdag 30 augusti 2011

Action på kontoret

Vid lunchtid idag fick jag minsann ingen arbetsro på kontoret. Ett vansinnigt dånande hördes utifrån. Att balkongdörren stod på glänt gjorde naturligtvis inte saken bättre. Kikade ut och upptäckte en polishelikopter som svävade precis ovanför huset. Den åkte lite fram och tillbaka men höll sig hela tiden vid vår gata. Jaha, nu letar de efter nån kriminell människa eller bortsprungen gammal farbror, tänkte jag samtidigt som jag stängde dörren och satte mig vid skrivbordet igen.

En stund senare ringde det på dörren. Fortfarande iklädd min röda morgonrock, gick jag för att öppna. Det var polisen! Pulsen gick såklart upp en smula, vad har hänt? Tydligen ett värdetransportrån i närheten. Hon frågade om jag hade sett nåt. Det hade jag inte. Förutom helikoptern förstås. Polisen påpekade att jag hade tittat åt fel håll. I efterhand inser jag naturligtvis detta också.

När hon hade gått kikade jag ut genom fönstret igen. Hela himla gatan kryllade av uniformerade män och kvinnor, hundar som nosade förtvivlat i gräset, polisbilar och avspärrade områden. Säga vad man vill om rånare, men de bidrar minsann med lite action i mitt i övrigt ganska action-lösa liv.

Hörde att de hade fångat bovarna nu. Puh.

Inga kommentarer: