lördag 29 januari 2011

Dialekt

Jag pratar småländska.

Stockholmare brukar reagera på två olika sätt när jag säger att jag är från Småland:

1. "Jaha! Men det hörs ju inte!" (Som om det vore nåt positivt?!)

eller

2. "Jaha! Jag trodde att du kom från Göteborg!"

Detta kan alltså betyda att jag har blivit så påverkad av min omgivning att jag har lagt mig till med någon slags stockholmston utan att jag själv har märkt det. Eller så har personen i fråga ingen aning om hur olika dialekter låter eller skiljer sig från varandra utanför Stockholm.

När jag möts av detta brer jag genast på med lite grövre dialekt för att förstärka min småländska framtoning.


Skrivet av: Lilly. Sann smålänning i själ och hjärta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har hört att smålänningar är pålitliga och de får ofta anställning just därför!
Så var stolt över din härkomst.....