torsdag 29 december 2011

Lillys mystiska cravings

Jag har hört att en gravid kropp gör så att man blir sugen på olika saker, utifrån någon sorts behov. Till exempel hade jag en lakritsperiod i mitten av graviditeten som barnmorskan trodde kunde bero på att jag behövde få upp mitt alldeles för låga blodtryck. Lakrits är tydligen blodtryckshöjande.

Kan någon säga mig vad min kropp behöver, när det jag helst av allt skulle vilja äta är pulvertvättmedel? Jag skulle även vilja sluka en hel, sån där gul tvättsvamp och gärna hälla i mig flytande diskmedel. Från och med nu handdiskar och tvättar jag gärna och ofta.

Jag blir hög av alla goda dofter jag känner överallt. Det är fräschheten som lockar mest tror jag. Allt som luktar fräscht, blir jag tokig av. Om någon har varit i tvättstugan och tvättat så det doftar så där jättemycket ända ut i trapphuset när jag kommer hem, måste jag springa upp till vår lägenhet för att så snabbt som möjligt komma ifrån doften. Risken är annars att jag sliter upp dörren till torkrummet och ställer mig och snusar på någon annans kläder.

Jag har kommit fram till att det inte bara är doften på tvättmedlet jag vill åt. Nej, även konsistensen lockar mig något fruktansvärt. Tänk att få köra ner en stor sked i paketet, stoppa in den full med pulver i munnen och riktigt känna hur det knastrar mellan tänderna samtidigt som det naturligtvis smakar himmel. Det är även konsistensen på tvättsvampen som lockar. Den ser så underbart god ut tycker jag.

Kan nog tyvärr inte skriva så mycket mer om det här nu eftersom jag blir helt galen av tanken på att jag aldrig kommer att få äta det jag helst av allt vill. Det enda jag har hittat som substitut för det torra och pulvriga är såna där godis-tefat som man ofta köpte för 50 öre styck när man var yngre. Från och med nu ser jag till att alltid ha ett gäng såna i handväskan. Min räddning när längtan blir för stor.

Dessa tycks skrika "ÄT OSS!"

Det något torftiga substitutet.

Inga kommentarer: